moet je de haren bij de ogen van een shih-tszu zelf bij knippen of moet je naar de trimsalon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is deze foto van je eigen schatje?
wat een lieverd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooie.
En dan helemaal zwart.
Die zie je niet vaak.
Wij hebben er 2 thuis,en mijn vrouw knipt-sheert ze zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een schatje!
Mijn moeder deed altijd een haar-elastiekje bovenop. Net als Wiske. Maar dat moet je mooi/leuk vinden. Ik zou het gewoon afknippen.

Antwoorden (5)

Als je zelf netjes kan knippen, dan zou ik zeggen waarom niet. Als je dat niet kan, dan zou ik toch nog even naar die trimsalon gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij dat wilt, mag je dat natuurlijk zelf doen. Daar ben je vrij in. Het is wel gebruikelijk dat shih-tszu's regelmatig naar de trimsalon gaan. Ligt er ook aan of je het haar lang wilt houden (voor tentoonstellingen) of dat je het kort wilt houden. Als je hondje nu nog erg jong is, is het wel goed om hem al vast te laten wennen aan de borstel, kam en schaar. Sowieso moet een shi-tszu natuurlijk regelmatig geborsteld en/of gekamd worden. Het is ook maar net wat voor eisen jij stelt aan het uiterlijk van je hondje. Maar als je het goed kan, en jij tevreden bent met het resultaat, dan kun je het best zelf doen. Je hondje ligt er niet wakker van als hij niet volgens de laatste mode geknipt is;-) Veel mensen gaan wel met hun hond naar de trimsalon, omdat het best wel een tijdrovend klusje is om je hond helemaal te trimmen, zeker omdat de hond niet altijd even netjes stil blijft staan. Vaak zijn honden bij een trimsalon rustiger (niet allemaal hoor), dan wanneer hun baasje ze knipt. (vreemde ogen dwingen). Zoek eens op youtube op shih- tszu en "grooming" , "trimming" of "trimmen" en je vindt ook diverse filmpjes van mensen die een shih-tszu knippen.
Kun je wellicht ook weer wat handigheidjes van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft de haren bij een shih-tszu eigenlijk helemaal niet te knippen. Als je bang bent dat de hond niets kan zien en bij het lopen door zijn haren in het zicht belemmerd wordt, dan heb je het mis.

Het is meer je eigen keus, of je de haren weghaalt. Het is misschien leuker om zijn ogen te kunnen zien, voor een beter contact in jouw idee. Zelf lijdt de hond er niet aan.

De Schapendoes, de Bearded Collie en de Nizziny (Poolse schapendoes ) hebben speciaal de haren voor hun ogen hangen, ze zijn er op gefokt, om de ogen in heidevelden te beschermen. Bij het werken met de schapen zijn ze overgeleverd aan de ruige en prikkende heideplanten. De beharing voor hun ogen beschermt hen tegen oogletsel. Hun zicht wordt daarbij niet belemmerd. Hoe zouden ze anders het werk van schapendrijver kunnen blijven doen?

Als het jou beter lijkt, mag je het afknippen of laten afknippen.
Maakt dus niets uit.
Ivana
12 jaar geleden
Je kunt de haren zelf knippen, maar je kunt ook naar de trimsalon gaan. het licht eraan of je er geld aan wilt uitgeven of dat je er even voor gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kun je dit zelf doen, maar zorg wel ervoor dat de een iemand knipt en de ander de snuit van je hond lichtjes vastpakt. Wij doen ook altijd bij onze hond (Labradoodle) de ogen en de poten een beetje vrij knippen. Je hoeft er niet persé voor naar de trimster.